Parafia 安. Maksymiliana Marii Kolbego w Osowie
 
Nawigacja
STRONA G紟NA
PORZ.EK NABO浩垶TW
Z 玆CIA PARAFII
HISTORIA PARAFII
AKTUALNO列I
NASZE ZDJ犴IA
GALERIA
Artyku造
Linki
FAQ
Szukaj
Forum
Download

NASZ PATRON
  BIOGRAFIA

  BEATYFIKACJA

  KANONIZACJA

  MODLITWY

Artyku造: PATRON M.M. KOLBE
BIOGRAFIA

 

Rajmund urodzi si 8 stycznia 1894 roku w Zdu雟kiej Woli ko這 υdzi, z ma鹵onków Juliusza Kolbego († 1914) i Marianny z D帳rowskich († 1946).

W dniu urodzin otrzyma Chrzest 鈍i皻y w ko軼iele parafialnym pw. Wniebowzi璚ia NMP. By drugim z kolei dzieckiem Kolbów. Rodzice trudnili si tkactwem cha逝pniczym, ale z powodu ci篹kich warunków materialnych byli zmuszeni zwin望 warsztat i przenie嗆 si do υdzi, potem do Pabianic, gdzie ojciec pracowa w fabryce, a matka prowadzi豉 sklepik i pracowa豉 jako po這積a (ok. 1897).

Rodzice Rajmunda nale瞠li do III Zakonu 鈍. Franciszka. Ojciec, ogarni皻y szczerym patriotyzmem, ch皻nie czyta swoim synom patriotyczne ksi捫ki. Ch這pcy "zara瞠ni" od ojca najch皻niej bawili si w rycerzy i rysowali na p這tach polskie or造. Pierwsze nauki pobierali w domu rodzinnym.

Rajmund jako ch這piec lubi tak瞠 nieraz i poswawoli. Pewnego dnia w takiej sytuacji zawo豉豉 z wyrzutem matka: "Mundziu, co z ciebie b璠zie!?". S這wa te utkwi造 mu d逝go w pami璚i. Powoli ch這piec powa積ia. Kiedy mia 12 lat, ukaza豉 mu si Naj鈍i皻sza Maryja Panna, trzymaj帷a w r瘯ach dwie korony: bia陰 i czerwon. Zapyta豉 ch這pca, czy je chce, a równocze郾ie da豉 mu do zrozumienia, 瞠 korona bia豉 oznacza czysto嗆, a czerwona m璚ze雟two. "Odpowiedzia貫m, 瞠 chc. Wówczas Matka Bo瘸 mile na mnie spojrza豉 i znik豉". By這 to w ko軼iele parafialnym w Pabianicach.

 W 1907 roku franciszkanie konwentualni ze Lwowa prowadzili w Pabianicach misje. Rajmund wraz ze swoim starszym bratem Franciszkiem, postanowi wst徙i do franciszkanów. Obaj przedarli si przez granic z zaboru rosyjskiego do zaboru austriackiego, do Lwowa, gdzie wst徙ili do ma貫go seminarium franciszkanów konwentualnych. W trzy lata potem pod捫y za nimi brat najm這dszy, Józef. Lwów przypomnia Rajmundowi czasy, kiedy to w katedrze lwowskiej przed cudownym obrazem Matki Bo瞠j 豉skawej król polski, Jan Kazimierz, og這si Maryj Królow Polski i z這篡 na Jej r璚e 郵ubowanie (1656). Przed tym samym obrazem postanowi i on tak瞠 po鈍i璚i si Maryi. "Z twarz pochylon ku ziemi - napisze w swoich pami皻nikach - obieca貫m Naj鈍i皻sza Maryi Pannie, króluj帷ej na o速arzu, 瞠 b璠 walczy dla Niej. Jak? - nie wiedzia貫m, ale wyobra瘸貫m sobie walk or篹em materialnym".

Szybko jednak doszed do przekonania, 瞠 walki zbrojnej nie da si pogodzi ze stanem duchownym, który sobie zamierza obra. Postanowi zatem zrezygnowa z kap豉雟twa i po鈍i璚i si jako 穎軟ierz walce w obronie Ojczyzny. Wtedy to w豉郾ie na terenie Austrii tworzy造 si podziemne organizacje wojskowe, maj帷e na celu wyzwolenie Polski spod okupantów. Tworzy造 si legiony polskie. Kiedy Rajmund z bratem byli ju zdecydowani, przyby豉 do nich w odwiedziny matka. Skoro jej wyjawili swój zamiar, wtedy wyzna豉, 瞠 wraz z ojcem postanowi豉 po鈍i璚i si na wy陰czn s逝瘺 Bo膨. Rajmund uzna w tym dla siebie znak woli Bo瞠j, 瞠 ma pozosta. Poprosi te niebawem o przyj璚ie do nowicjatu (1910). W rok potem z這篡 郵uby czasowe.

Poniewa w ma造m seminarium uko鎍zy klas ósm gimnazjaln, w roku 1912 prze這瞠ni wys豉li go na dalsze studia do Krakowa. St康 wszak瞠 ze wzgl璠u na jego niezwyk貫 zdolno軼i skierowano go jeszcze tego samego roku 1912 do Rzymu, gdzie zamieszka w mi璠zynarodowym kolegium serafickim. Równocze郾ie ucz瘰zcza na znany uniwersytet papieski, prowadzony przez jezuitów, Gregorianum. Studia filozoficzne (1912-1915), jak i teologiczne (1915-1919) uwie鎍zy dwoma doktoratami. Rajmund okazywa nadto wybitne uzdolnienia matematyczno-fizyczne. Napisa artyku pt. Etereoplan o poje寮zie mi璠zyplanetarnym.

Dnia 1 listopada 1914 roku Kolbe z這篡 profesj uroczyst, w czasie której doda sobie imi Maria. Dnia 28 kwietnia 1918 roku Kolbe otrzyma 鈍i璚enia kap豉雟kie. Rzym by dla o. Kolbego opatrzno軼iowy. W stolicy chrze軼ija雟twa zrozumia, 瞠 nie tylko Polska, ale i ca造 鈍iat powinien nale瞠 do Chrystusa. W 1917 roku przypada造 dwie rocznice, które o. Kolbemu da造 wiele do my郵enia: 400-lecie wyst徙ienia Marcina Lutra i 200-lecie powstania masonerii. Dwie te okazje wykorzystali wrogowie Ko軼io豉 dla zamanifestowania do niego nienawi軼i. Burmistrz Rzymu, 砰d, Ernest Nathan, zosta wielkim mistrzem maso雟kim. Zarz康zi on obchody z czarnym sztandarem giordanobrunistów, na którym by znak Lucyfera, depcz帷ego 鈍. Micha豉 Archanio豉. W czasie pochodu wo豉no: "Diabe b璠zie rz康zi w Watykanie, a papie b璠zie jego szwajcarem (gwardzist; s逝g)". Maksymilian jako 鈍iadek patrzy z najwy窺zym bólem i oburzeniem, jak mo積a by這 w Wiecznym Mie軼ie dopu軼i do takiej prowokacji. Jeszcze wi璚ej dra積i豉 go oboj皻no嗆 t逝mu gapiów, nie reaguj帷ego na to blu幡ierstwo. Równocze郾ie w tym samym roku 1917 鈍iat katolicki obchodzi rocznic 75-lecia objawienia si NMP Alfonsowi Ratisbonne.
Wspomniane wypadki natchn窸y Maksymiliana, a瞠by utworzy z jednostek najbardziej bojowych i oddanych Maryi Niepokalanej rodzaj bractwa, które by skupia這 w swoich szeregach wszystkich ludzi, którym sprawa królestwa Bo瞠go na ziemi le篡 na sercu. W porozumieniu zatem z prze這穎nymi i po naradzie ze spowiednikiem w tym samym roku 1917, gdy by jeszcze subdiakonem, za這篡 w鈔ód swoich kolegów Rycerstwo Niepokalanej (Militia Immaculatae).

W 1919 roku o. Maksymilian powróci do Polski. Bardzo si ucieszy, 瞠 jest ju wolna. Postanowi do這篡 wszystkich si, by by豉 królestwem Niepokalanej. Zacz掖 wi璚 werbowa ochotników do Rycerstwa Niepokalanej. W styczniu 1922 roku zacz掖 wydawa w Krakowie Rycerza Niepokalanej. Prze這瞠ni jednak w obawie, 瞠 o. Kolbe zad逝篡 klasztor, wys豉li go do Grodna, gdzie 安i皻y za這篡 zaraz drukarni. Pracowa niestrudzenie nad nowym dzie貫m, które uwa瘸 za program swojego 篡cia. Ale te owoce rych這 okaza造 si w ca貫j pe軟i: w 1927 roku Rycerz Niepokalanej wychodzi ju w nak豉dzie 70 000 egzemplarzy, a liczba cz這nków Milicji Niepokalanej (MI) wzros豉 do 126 000 cz這nków.

 Prawdziwy wszak瞠 rozmach nast徙i dopiero wtedy, gdy o. Kolbe przeniós swoje dzie這 do Teresina, 42 km od Warszawy. W roku 1927 za這篡 tu Niepokalanów. Kiedy wybuch豉 wojna 鈍iatowa w 1939 roku, klasztor w Niepokalanowie liczy 13 ojców, 18 kleryków nowicjuszów, 527 braci profesów, 82 kandydatów na braci i 122 ch這pców w ma造m seminarium. By to wi璚 najwi瘯szy klasztor w owych latach na 鈍iecie i jeden z najwi瘯szych, jakie znaj dzieje Ko軼io豉.

Nak豉d Rycerza Niepokalanej doszed do 750 000 egzemplarzy, Rycerzyk Niepokalanej dla dzieci mia nak豉d 221 000 egzemplarzy, Ma造 Dziennik osi庵n掖 ju cyfr 137 000 egzemplarzy, a jego wydanie niedzielne 225 000 egzemplarzy. Od roku 1938 Niepokalanów posiada w豉sn radiostacj. Nie obywa這 si oczywi軼ie bez trudno軼i. Prasa wolnomy郵na robi豉 wszystko, by dzie這 o鄉ieszy i odstr璚zy od niego przyjació, ale twór Niepokalanej pokonywa wszystkie przeszkody.

 

W 1930 roku o. Kolbe opuszcza Niepokalanów i w towarzystwie 4 wspó豚raci za zezwoleniem prze這穎nego generalnego udaje si do Japonii, do miasta Nagasaki, gdzie zak豉da drugi Niepokalanów. W 1931 roku otworzy tam nowicjat, a w 1936 roku ma貫 seminarium.

W tym roku Rycerz Niepokalanej w j瞛yku japo雟kim mia ju nak豉d 65 000 egzemplarzy. "Szaleniec Bo篡" zamierza otworzy podobne do Niepokalanowa polskiego i japo雟kiego o鈔odki w ca造m 鈍iecie ku chwale Niepokalanej i rozszerzeniu Jej królestwa na ziemi. To jednak by這 piek逝 za wiele. Bohaterskie 篡cie mia 安i皻y zako鎍zy jeszcze pi瘯niejsz 鄉ierci. Czerwona korona m璚ze雟twa by豉 ju blisko.

W豉郾ie o. Maksymilian powróci do kraju, by podeprze Niepokalanów polski, który w czasie jego nieobecno軼i prze篡wa kryzys. I kiedy wszystko ponownie zacz窸o i嗆 z dynamicznym rozmachem, wybuch豉 wojna, a po niej nasta豉 noc okupacji.

Dnia 19 wrze郾ia Niemcy przyst徙ili do likwidacji Niepokalanowa. Wraz z o. Kolbe pozostali bracia zostali równie aresztowani i umieszczeni w obozie w Amtlitz (mi璠zy 24 wrze郾ia a 8 listopada). St康 wywieziono ich do Ostrzeszowa (od 9 listopada do 8 grudnia 1939 roku). W sam uroczysto嗆 Niepokalanej, 8 grudnia, nast徙i這 zwolnienie z obozu.

O. Kolbe natychmiast powróci do Niepokalanowa. Tu zaj掖 si przygotowaniem 3000 miejsc dla wysiedlonych z Pozna雟kiego, w鈔ód których 砰dów by這 2000. Zorganizowa nieustann adoracj Naj鈍. Sakramentu, otworzy warsztaty naprawy zegarków i rowerów, wystawi ku幡i i blacharni, zorganizowa krawczarni i dzia sanitarny. 17 lutego 1941 roku gestapo zabra這 o. Kolbego do Warszawy na os豉wiony Pawiak. 25 maja 1941 roku wywieziono go do obozu koncentracyjnego w O鈍i璚imiu. Otrzyma numer 16 670.

Pod koniec lipca 1941 roku uciek jeden z wi篥niów z bloku o. Kolbego. W軼iek造 komendant nakaza zwo豉 na plac ca造 blok i co dziesi徠ego wytypowanego przez siebie wi篥nia skaza na 鄉ier g這dow, w specjalnie na to przygotowanym bunkrze. W鈔ód przeznaczonych na 鄉ier znalaz si Franciszek Gajowniczek. Nieszcz窷liwy westchn掖, 瞠 musi opu軼i 穎n i dzieci. Wtedy sta豉 si rzecz, która zdumia豉 katów. Z szeregu wyszed o. Kolbe i prosi, by jego skazano na 鄉ier zamiast Gajowniczka, który sta obok niego. Na pytanie: kim jest? odpar, 瞠 jest kap豉nem katolickim. Jest samotny, a Gajowniczek ma 穎n i dzieci. Poszed na 鄉ier wraz z 9 towarzyszami do bloku 鄉ierci, nr 13. Bunkier, który dot康 by miejscem przekle雟tw i rozpaczy, pod przewodnictwem o. Maksymiliana sta si przybytkiem Bo瞠j chwa造. Modlono si i 酥iewano nabo積e pie郾i. Przyzwyczajony do g這du o. Kolbe prze篡 w bunkrze dwa tygodnie bez kruszyny chleba i kropli wody. Wreszcie oprawcy dobili go zastrzykiem fenolu. Sta這 si to 14 sierpnia, w wigili Wniebowzi璚ia Naj鈍. Maryi Panny 1941 roku. O. Kolbe mia zaledwie 47 lat.

 

Z tekstu Ksi璠za Wincentego Zaleskiego SDB "安i璚i na ka盥y dzie", Wydawnictwo Salezja雟kie, Warszawa 1998

 

昱ÓDΜ: http://www.kolbe.pl/zyciorys.php


OGΜSZENIA PARAFIALNE
INTENCJE MSZY 名.
MEDIA



KONTAKT
  KONTAKT

 

Logowanie
Nazwa U篡tkownika

Has這



Nie jeste jeszcze naszym U篡tkownikiem?
Kilknij TUTAJ 瞠by si zarejestrowa.

Zapomniane has這?
Wy郵emy nowe, kliknij TUTAJ.

Za堯 : W豉sne Darmowe Forum | W豉sn Stron Internetow | Zg這 nadu篡cie | fashionideas.icu